Lees hier het verslag van de 24-daagse rondreis die Canada Specialists Daphne maakte per camper van Fraserway. De route van ruim 6.000 kilometer voert van Calgary naar Vancouver en neemt u mee door de Canadese Rocky Mountains, Interior BC en over Vancouver Island.

 

Reisduur: 24 dagen, van 29 september tot 22 oktober 2017

Vervoer en verblijf: camper C-XLarge van verhuurmaatschappij Fraserway. De C-XLarge is een luxe 6-persoonscamper met twee slide-outs en een luifel en voorzien van alle mogelijke gemakken: air conditioning (zowel in de bestuurderscabine als in het ‘leef’-gedeelte), toilet en separate douche, volledig uitgeruste keuken en twee televisies. Achterin de camper is een slaapkamer met tweepersoonsbed, welke af te sluiten is van de rest van de camper. Boven de bestuurderscabine kan met weinig moeite een tweepersoonshoogslaper worden gecreëerd en de dinette en sofabank kunnen eenvoudig worden omgebouwd tot éénpersoonsslaapplaatsen.

Reistempo: hoog, we kiezen ervoor om geen lange wandelingen te maken of excursies te doen en zoveel mogelijk te zien.

Gereden afstand: 6.020 kilometer.

Route: Calgary – Banff – Radium Hot Springs – Revelstoke – Golden – Lake Louise – Jasper – Clearwater – Lillooet – Whistler – Campbell River – Telegraph Cove – Port Alice – Port Alberni – Ucluelet – Tofino – Port Renfrew – Victoria – Princeton – Kelowna – Kamloops – Cache Creek – Harrison Hot Springs – Vancouver.

Bezochte nationale parken: Banff, Kootenay, Glacier, Mount Revelstoke, Yoho, Jasper, Pacific Rim.

Bezochte provinciale parken: Mount Robson, Rearguard Falls, Pyramid Creek Falls, Wells Gray, North Thompson, Chasm Lake, Brandywine Falls, Elk Falls, Marble River, Strathcona, Stamp River, Juan de Fuca, French Beach, Sooke Potholes, Goldstream, Manning.

Gespot wildlife: eekhoorns, elk, dikhoornschapen, witstaartherten, wapitiherten, kariboes, walvissen, zwarte beren.

Dag 1: Vlucht van Amsterdam naar Calgary

Om 12.25 uur vertrekt de KLM vlucht vanaf Amsterdam naar Calgary, Canada. We vliegen in de Economy Comfort Class en genieten van de voordelen ten opzichte van Economy Class: 10 centimeter meer beenruimte en de stoel kan twee keer zover naar achteren worden versteld. Na een rustige, comfortabele vlucht van ongeveer 9 uur landen we in Calgary; de lokale tijd is 13.20 uur. We overnachten nabij de luchthaven in Travelodge Calgary Airport Hotel en maken gebruik van de gratis shuttleservice van het hotel. Nadat we contact hebben opgenomen met camperverhuurder Fraserway om een ophaaltijdstip af te spreken voor morgen, gaan we een hapje eten en vroeg naar bed.

Dag 2: Ophalen camper en rit naar Banff

Op het afgesproken tijdstip worden we door Fraserway opgehaald bij de accommodatie voor de transfer naar het verhuurdepot in Airdrie, gelegen op 20 minuten ten noorden van Calgary luchthaven. Na alle formaliteiten, het doornemen van het huurcontract en een uitgebreide en persoonlijke uitleg over de werking van de camper, doen inkopen bij No Frills en gaan op weg naar de Rocky Mountains. Onze camperreis begint!

In plaats van Trans Canada Highway #1 kiezen we voor de alternatieve route over Bow Valley Trail (Highway #1A) en onderweg naar Banff zien we al het eerste wildlife: de tientallen witte stippen op een helling blijken, als we dichterbij komen, een kudde dikhoornschapen te zijn! In Banff rijden we eerst Lake Minnewanka Scenic Drive naar Lake Minnewanka Two Jack Lake en Johnson Lake. Het laatstgenoemde meer kan niet worden bezocht in verband met wegwerkzaamheden, maar het uitzicht op de twee andere meren is schitterend en een opwarmertje voor al het mooist dat ons nog te wachten staat de komende weken! Via Tunnel Mountain Drive rijden we naar het uitzichtpunt op de brede Bow Falls en vervolgens verkennen we het drukke en gezellige Banff Avenue.

Dag 3: Banff National Park, Lake Louise en Kootenay National Park

Vroeg in de ochtend rijden we de haarspeldbochtweg Mount Norquay Scenic Drive naar Banff View Point, welke prachtig uitzicht biedt op Banff, Vermilion Lakes, Sulphur Mountain, Mount Rundle en de Sundance Range. Onderweg terug naar Banff staan er zes wapitiherten in de berm te grazen! We rijden Vermilion Lakes Road langs moerasachtige gebied en meerdere meren en zien hierin de herfstkleuren prachtig weerspiegelen. De Bow Valley Parkway (Highway #1A) is een bochtige weg tussen Banff en Lake Louise, die parallel loopt aan de Trans Canada Highway en halverwege bevindt zich Johnston Canyon. We maken een wandeling door de smalle kloof naar Lower Falls. Aangekomen in het dorp Lake Louise worden we verrast door de vele verkeersregelaars: het dorp en gelijknamige meer worden tegenwoordig dusdanig druk bezocht dat het nodig is om het verkeer te reguleren. We mogen doorrijden naar Lake Louise, maar wanneer we Moraine Lake willen bezoeken worden we bij het begin van Moraine Lake Road tegengehouden. De parkeerplaats bij het meer is vol en iedereen wordt verzocht naar een parkeerplaats buiten het stadje te rijden en gebruik te maken van de gratis shuttlebussen. Aangezien we over een aantal dagen opnieuw Lake Louise passeren besluiten we om nu niet de shuttle te nemen. Onze volgende bestemming is het afwisselende Kootenay National Park: hier wandelen we langs de steile kliffen van Marble Canyon, zien het verwoestende resultaat van bosbranden in 2003/2004 en rijden door de smalle Sinclair Canyon. De Paint Pots zijn indrukwekkend: de okerkleurige oevers contrasteren prachtig met de felgroene poeltjes. Ook het kleine Olive Lake maakt indruk: de herfstkleuren weerspiegelen in het glasheldere groengekleurde water en mede doordat er geen andere toeristen zijn, is het een heerlijke plek om te lunchen. Via Radium Hot Springs rijden we noordwaarts door de Columbia Valley naar Golden. Het stroomgebied van de Columbia River is gelegen tussen de Rocky Mountains en de Purcell Mountains en omgeven door moerassen.

Dag 4: Glacier National Park en Mount Revelstoke National Park

De Trans Canada Highway voert door Glacier National Park naar Mount Revelstoke National Park. In Glacier bevinden meer dan 400 gletsjers en meerdere zijn zichtbaar vanaf de weg. We maken een stop bij Rogers Pass; een interessante National Historic Site over de aanleg van de spoorweg die Oost- en West-Canada met elkaar verbond en de uitdagingen die ermee gemoeid waren. Nog geen 13 kilometer later stoppen we weer, dit maal om de korte Hemlock Grove Boardwalk Trail te wandelen. We vervolgen de Trans Canada Highway naar Revelstoke en rijden hier de Meadows in the Sky Parkway. Deze smalle weg met haarspeldbochten brengt ons via diverse uitzichtpunten naar Balsam Lake. Het meer is op het moment vrijwel opgedroogd en door de vorst van afgelopen dagen is de bodem gedeeltelijk bevroren in een fascinerend patroon. Hoewel er vanaf Balsam Lake een gratis shuttlebus naar de summit gaat, besluiten wij om naar de top te wandelen om een beetje warm te blijven. Via de Upper Summit Trail bereiken we de top in ongeveer 20 minuten en wandelen vervolgens de korte Fire Lookout Trail naar een hoogte van 1.933 meter. Vanaf het platform rondom de historische brandtoren hebben we een 360° uitzicht op de omliggende bergen en weides. Vanwege de gure kou op de summit, blijven we er niet te lang en nemen de shuttlebus terug naar Balsam Lake. Tijdens de terugrit naar Golden maken we een wandeling naar de Bear Creek Falls. We eindigen de dag wederom in Golden.

Dag 5: Yoho National Park en Icefields Parkway

Vandaag staat het Yoho National Park op het programma. We bezoeken de vele hoogtepunten van het park, waaronder de brede Wapta Falls en het populaire Emerald Lake. Vanaf de parkeerplaats bij dit glasheldere meer wandelen we naar de Hamilton Falls. Uiteraard zijn watervallen in het najaar het minst indrukwekkend van alle seizoenen, maar dit was een teleurstelling. De wandeling is relatief kort, maar we vinden het eigenlijk toch teveel moeite voor het kleine stroompje water. Onze volgende stop is bij de Natural Bridge. Vervolgens gaan we de uitdaging aan die Yoho Valley Park Road heet, voor een bezoek aan de hoge Takakkaw Falls. Gelukkig is er weinig verkeer en kunnen we de twee scherpe haarspeldbochten op de heenweg redelijk makkelijk doorkomen. De terugrit is spannender aangezien we bij de tweede bocht drie maal moeten steken, terwijl de bestuurderscabine van de camper over de afgrond steekt. In Yoho bezoeken we tevens de Spiral Tunnels. Zowel bij het Upper als Lower Viewpoints hebben we geluk en zien we kilometerslange treinen gebruik maken van het bijzondere tunnelsysteem. Na het verlaten van Yoho National Park komen we langs Lake Louise voor een herkansing om Moraine Lake te bezoeken. Het is onze geluksdag want dit keer kunnen we zo naar het meer rijden, zonder gebruik te hoeven maken van de shuttlebus. Moraine Lake blijft een van mijn favoriete meren van West Canada en ook nu verbaas ik mij weer over de intense kleur van het water en de prachtige bergtoppen eromheen. Aan het einde van de dag beginnen we aan een van de beroemdste bergwegen ter wereld: de Icefields Parkway. Bij Hector Lake en bij Crowfoot Glacier maken we een fotostop en bij Bow Pass wandelen we naar het uitzichtpunt over Peyto Lake. We eindigen de dag in Saskatchewan River Crossing.

Dag 6: Icefields Parkway en Jasper National Park

De eerste bezienswaardigheid tijdens ons vervolg over de Icefields Parkway is Weeping Wall; een honderd meter rotswand met een reeks watervallen. Door de warme, droge zomer is nu echter geen druppel te bekennen. Via haarspeldbocht Big Bend rijden we de Big Hill op en bovenaan stoppen we om te genieten van het uitzicht op de door besneeuwde bergtoppen omgeven Icefields Parkway. We speuren de wand van Cirrus Mountain af om Bridal Veil Falls te ontdekken, die normaliter circa 20 meter breed is. Nu is de waterval zo smal dat deze maar met moeite te onderscheiden is. De volgende stop is Columbia Icefield; de grootste attractie van de Parkway en ondanks dat we er vroeg zijn, is het al druk. We bezoeken het Discovery Centre en wandelen de korte Toe of the Glacier Trail naar de Athabasca gletsjer. In noordelijke richting rijden we verder, maken een fotostop bij Stutfield Glacier en wandelen naar Sunwapta Falls en Athabasca Falls. In plaats van Icefields Parkway #93 te vervolgen, nemen we de afslag naar #93A. Deze voormalige hoofdweg tussen Banff en Jasper voert langs heldergroene meren waarin de herfstkleuren prachtige worden weerspiegeld. Via Maligne Canyon rijden we naar Medicine Lake, waar de gevolgen van bosbranden in 2015 nog duidelijk zichtbaar zijn. Gelukkig herstelt de natuur zichzelf en is tussen de zwartgeblakerde bomen nieuwe aanwas zichtbaar. Halverwege Maligne Lake Road ligt het fascinerende Medicine Lake. Dit meer heeft een uniek natuurlijk drainagesysteem waardoor het in de herfst, wanneer er weinig toevoer is van gletsjerwater, langzaam leegloopt en soms zelfs geheel droogvalt. In het voorjaar en de zomer zijn er slechts donkere vlekken zichtbaar op de plekken van de ondergrondse verbindingen terwijl er nu, na een warme en droge zomer, volop diepte- en kleurverschillen te zien zijn. Door het ondergrondse grottenstelsel stroomt het water naar Maligne Canyon en stort het zich met geweld door de kloof. Zowel bij Maligne Canyon en Maligne Lake maken we korte wandelingen. Tijdens de rit over Yellowhead Highway naar Miette Road zien we in de berm een grote elk en steekt een groep van meer dan 40 dikhoornschapen de weg over. Dit doen ze op hun gemakje en veroorzaken daarmee een lange file, wat niemand erg lijkt te vinden. We eindigen de dag bij Miette Hot Springs en genieten vanuit de warme baden van een prachtige zonsondergang in de Fiddle Valley.

Dag 7: Jasper National Park en Mount Robson

Tijdens ons ontbijt in de camper zien we 2 witstaartherten voorbij lopen; wat een heerlijk begin van de dag! Aan de oostelijke toegangspoort van Jasper National Park, in Hinton, wandelen we over de Beaver Boardwalk. In het moerasachtige gebied leven vele bevers, maar helaas zien we er geen. We rijden nogmaals de smalle, bochtige weg naar Miette Hot Springs en wandelen naar ‘Source of the Springs’. De trail voert langs de ruïne van het oorspronkelijke badhuis. De sterker wordende zwavelgeur leidt ons vervolgens de juiste kant op en we bereiken de plek waar het hete water uit de rotsen komt. Na een bezoek aan Patricia Lake en Pyramid Lake verlaten we Jasper National Park via de westelijke toegangspoort en zetten de klok een uur terug. We passeren Mount Robson Provincial Park en zien de hoogste berg van de Canadese Rockies tegen een strakblauwe lucht, zonder ook maar een wolkje te bekennen. En dat terwijl deze bergtop vaak niet zichtbaar is vanwege wolken! In Rearguard Falls Prinvincial Park wandelen we naar de mooie, brede waterval. Ieder najaar zwemmen zalmen stroomopwaarts naar hun paaigebied en doordat deze waterval te hoog is om te springen, wemelen er vaak zalmen in de poel onderaan. Waar zalmen zijn, komen vaak ook beren maar wij spotten er helaas geen. We eindigen de dag wederom met een schitterende zonsondergang, dit maal achter de besneeuwde Hallam Peak.

Dag 8: Wells Gray Provincial Park

Vandaag staat het Wells Gray Provincial Park op het programma. Onderweg naar Clearwater passeren we Pyramid Creek Falls Provincial Park. Het draagt de naam provinciaal park omdat het een beschermd natuurgebied is, maar er geen toegang tot het park en er zijn geen faciliteiten. Vanaf Yellowhead Highway #5 is deze prachtige waterval zichtbaar aan de overkant van de vallei. Voor reizigers met The Canadian en Rocky Mountaineer treinen is de waterval beter zichtbaar aangezien het spoor langs de waterval loopt en de treinen hier normaliter vertragen zodat reizigers van het uitzicht kunnen genieten. We rijden verder naar Clearwater, bezoeken het Visitor Information Centre en gaan Wells Gray Park in. Als eerste stoppen we bij Shaden Viewpoint: een spectaculair uitzichtpunt over Clearwater Valley en de erdoorheen slingerende Clearwater River. We wandelen naar de dichtbij gelegen Spahats Falls. Deze smalle waterval heeft een indrukwekkende canyon uitgeslepen in het lavagesteente. De wanden van de kloof zijn prachtig rood-, grijs- en zwartgekleurd en lopen loodrecht naar beneden. We stappen weer in de auto en rijden naar Dawson Falls. Deze waterval is breed (90 meter) en hoefijzervormig waardoor het bekend staat als ‘Little Niagara Falls’. Nadat we de Clearwater Valley Road vervolgen bereiken we al snel de volgende waterval: Mushbowl Falls bevindt zich onder de smalle brug die Murtle River oversteekt. Enkele kilometers verderop nemen we de zijweg naar Helmcken Falls. Dit is de meest iconische waterval van Wells Gray en met 142 meter de vierde hoogste van Canada. De weersomstandigheden zitten niet mee en door mist en miezerregen is er helaas weinig te zien. Af en toe trekt de mist wat op en toont de spectaculaire waterval zich. Net voorbij Helmcken Falls wordt Clearwater Valley Road onverhard en we rijden deze tot het einde bij Clearwater Lake. De route voert voornamelijk door bossen en ook het eindpunt is voor ons niet heel interessant aangezien we niet van plan zijn een wandeling te maken of per kano of kajak het meer op te gaan.

Dag 9: Door de Cariboo naar Lillooet

In de ochtend bezoeken we als eerste North Thompson River Provincial Park. Het is een fascinerende plek waar het groenachtige water van de Clearwater River samenkomt met het bruinachtige water van de North Thompson River. Verspreid langs de oever liggen lavastenen en door beren aangevreten zalmen. Over Highway #24 (ook wel Interlake Highway of Fishing Highway genoemd) rijden we in westelijke richting en bij de 1.312 meter hoge MacDonald Summit komen we in een sneeuwstorm terecht; gelukkig zijn de weersomstandigheden na het afdalen een stuk prettiger. Bij het fotogenieke Lac Des Rockes spotten we 3 witstaartherten. Vanaf 93 Mile House rijden we de Cariboo Highway naar het zuiden. In de 19e eeuw werd deze weg aangelegd voor de tienduizenden goudzoekers die op weg waren naar Barkerville in de Cariboo regio. Beginpunt is Lillooet (0 Mile) en de diverse rustpunten langs de route werden aangeduid met de afstand tot dit beginpunt in mijlen. We genieten van deze afwisselende, heuvelachtige weg en het uitzicht op ranches, grazende koeien en historische gebouwen. Onze verwachtingen zijn hooggespannen als we bij Chasm Lake Provincial Park stoppen, aangezien het ook wel ‘Mini Grand Canyon’ wordt genoemd. Het is een mooie kloof maar kan onze verwachtingen niet waarmaken. We zijn meer gefascineerd door de felgroen gekleurde mossen dan door de canyon. Highway #99 brengt ons vervolgens langs de prachtige Fraser River Canyon naar Lillooet.

Dag 10: Duffey Lake Road, Sea-to-Sky Highway en ferry naar Vancouver Island

Over de Duffey Lake Road rijden we van Lillooet richting Pemberton. Deze kronkelige weg met veel hoogteverschillen (hellingen tot 15%!) voert door bergen en bossen, langs canyons, rivieren en meren en is adembenemend mooi. Na iedere bocht zien we weer een ander geweldig uitzicht en langs de weg zijn volop pull-outs om er rustig van te genieten.

Het is vandaag zondag, prachtig zonnig weer en veel Canadezen hebben een lang weekend vrij in verband met Thanksgiving morgen. Hierdoor is er zowel bij Joffre Lakes Provincial Park als Nairn Falls Provincial Park geen parkeerplaats te vinden voor onze 34ft camper. We rijden verder naar Brandywine Falls en hier is gelukkig wel parkeergelegenheid. In een kwartiertje wandelen we naar de indrukwekkende 70 meter hoge waterval. Over de Sea-to-Sky Highway rijden we richting Vancouver en deze scenic weg biedt prachtig uitzicht op de oceaan en steile rotswanden. In tegenstelling tot de schilderachtige Duffey Lake Road vanmorgen, is dit een echte highway: een 4-baans snelweg met vangrails. De hoeveelheid verkeer en de vele toeristen op de druk bezochte parkeerplaatsen doen voor ons een beetje afbreuk aan de mooie uitzichten van de route. Wij houden nu eenmaal meer van de minder toeristische wegen en plaatsen! ‘s Avonds nemen we in Horseshoe Bay de ferry naar Nanaimo op Vancouver Island. Deze hebben we een dag van te voren gereserveerd in verband met verwachte Thanksgiving-drukte.

Dag 11: Elk Falls Provincial Park en Campbell River

De afgelopen dagen hebben we zoveel gereden en gezien dat we vandaag rustig aan doen zodat alle indrukken kunnen bezinken. Voor de rit van Nanaimo naar Campbell River kiezen we de Highway #19A langs de kust. Tijdens sommige gedeeltes van de weg hebben we uitzicht op de Strait of Georgia en door het heldere weer is aan de overkant het vasteland zichtbaar. De ‘Oceanside Route’ is bebouwd, druk met verkeer en erg toeristisch. Na aankomst in Campbell River zoeken we direct de rustige natuur weer op: we gaan naar Elk Falls Provincial Park. Het park ligt nog geen 10 minuten ten westen van de stad maar voelt als een compleet andere wereld. We volgen de Canyon View Trail naar de 25 meter hoge Elk Falls. Onderweg komen we meerdere uitzichtplatforms tegen en met name van vanaf de Suspension Bridge, 60 meter boven de Campbell River Canyon, is het uitzicht op de waterval prachtig. Wanneer we het park verlaten is het donker en daarom zijn we extra alert op wildlife. En we hebben geluk: onderweg naar Campbell River zien we meerdere herten!

Dag 12: Sayward, Telegraph Cove en Port McNeill

Onderweg naar het noorden van Vancouver Island nemen we de afslag naar historische Sayward, gelegen aan Kelsey Bay. Bij de ingang van de baai fungeren vier roestende scheepswrakken als golfbrekers; een prachtig gezicht. Door het bosrijke binnenland rijden we naar Telegraph Cove, dat geheel verlaten lijkt. We wandelen over de boardwalks, genieten van het uitzicht en lezen de informatieborden die de interessante historie vertellen. Net als alle andere gebouwen is het Whale Interpretive Centre helaas al gesloten te zijn voor het seizoen. Terwijl we terugwandelen komen we een oudere man tegen; het blijkt Gordie te zijn die al zijn hele leven in Telegraph Cove woont en aangeeft ‘I own this place’. Blijkbaar zien we er erg betrouwbaar uit, want hij overhandigt ons zijn hele sleutelbos zodat we toch het Whale Interpretive Centre in kunnen. Als we klaar waren konden we de sleutelbos op de bestuurderstoel van zijn auto leggen. Wat een vertrouwen! Opgewonden gaan we terug naar het gebouw en openen de sloten. In de stilte en het halfdonker (we konden niet alle lichtknopjes vinden) kijken we onze ogen uit in het indrukkende museum. Nadat we alles zorgvuldig hebben afgesloten en de sleutel in de truck hebben gelegd, rijden we naar Port McNeill.

Dag 13: Marble River Provincial Park en Port Alice

Bij Marble River Provincial Park wandelen we de Marble River Trail. Tijdens de wandeltocht door het second growth forest genieten we van de prachtige begroeiing, varens en mossen en het geluid van de Marble River op de achtergrond. We rijden verder naar het afgelegen, pittoreske Port Alice. De Seawalk biedt uitzicht over het blauwe water van Neroutsos Inlet en besneeuwde bergen. Aan het einde van de dag keren we terug naar Campbell River.

Dag 14: Strathcona Provincial Park

Vandaag staat het noordelijke deel van Strathcona Provinical Park in de planning. We rijden de weg door het park langs de oever van Buttle Lake, een overstroomd bos, en maken meerdere korte wandelingen naar watervallen: Lupin Falls, Lower & Upper Myra Falls en Lady Falls. Over de logging roads in het binnenland van Vancouver Island rijden we vervolgens naar Upana Cave. Onderweg passeren we de indrukwekkende Cala Creek Falls. Een korte wandeling voert langs de diverse grotten van Upana. Sommige grotten zijn toegankelijk en gewapend met een zaklamp verkennen we er meerdere. Tegen de schemering besluiten we onze ontdekkingstocht te staken; ten slotte zijn we in de middle of nowhere en is er geen mobiel bereik. Hoe voorzichtig we ook zijn, grotten verkennen is een risicovolle bezigheid. Tijdens de rit naar Campbell River zien we meerdere herten.

Dag 15: Walvissen, beren en westkust

Hoewel we op de heenweg naar Campbell River niet erg onder de indruk waren van de toeristische Oceanside Route, kiezen we deze vandaag toch voor deze route. En dit blijkt een goede keuze want bij Qualicum Beach zien we walvissen! Om te fotograferen zwemmen ze te ver van de kust, maar dat mag de pret niet drukken. Als verwende reizigers hebben we vaker walvissen gezien en gefotografeerd en ondertussen realiseren we ons dat we het genieten van het moment eigenlijk belangrijker vinden dan de plaatjes. Over de Pacific Rim Highway rijden we naar de westkust van Vancouver Island. De eerste bezienswaardigheid langs deze weg, MacMillan Provincial Park ofwel Cathedral Grove, moeten we overslaan aangezien de parkeerplaats overvol is. Onze volgende stop is Stamp River Provincial Park. Tijdens de zalmtrek in het najaar worden er bij deze visladders regelmatig beren gespot en we hebben geluk: een zwarte beer staat op zijn gemakje zijn maaltje uit de waterval te vissen! Ruim een half uur genieten we van zijn pogingen, totdat het hem uiteindelijk lukt en uit het zicht verdwijnt. Even verderop, in een rivier langs de highway, zien we opnieuw een beer. We sluiten de dag af met een prachtige zonsondergang bij Amphitrite Lighthouse in Ucluelet. Wat een topdag!

Dag 16: Pacific Rim National Park

Aan de westkust van Vancouver Island bezoeken we Wickaninisch Beach. Ondanks het onstuimige weer, of juist om die reden, zijn er veel surfers in het water te vinden. We wandelen een van de Rainforest Trails, slenteren door het toeristische centrum van Tofino en bezoeken MacKenzie Beach. Hier komen bij eb vaak getijdenpoeltjes bloot te liggen met anemonen, zeesterren en mossels. Tijdens de rit terug richting het oosten van Vancouver Island bezoeken we nogmaals Stamp River Provincial Park. Dit keer zien we geen beren, maar zien we wel dingen die we gisteren totaal hebben gemist. Zo zijn onderaan de waterval poeltjes waar zich honderden vissen hebben verzameld. In deze poeltjes met rustig water bereiden ze zich voor op de uitdaging van het ‘opspringen’ van de waterval. Intelligentere vissen kiezen voor de aangelegde zalmladders, hoewel dit ook geen gemakkelijke opgave is.

Dag 17: Coombs, Chemainus en Port Renfrew

Vanuit Port Alberni gaan we als eerste naar het kleine plaatsje Coombs, bekend van ‘Goats on the Roof’. Hoewel het een druk en toeristische gebeuren is, stoppen we toch om de market met lokale producten te bezoeken. In Chemainus wandelen we over de aangegeven route langs de muurschilderingen die de geschiedenis van het eiland weergeven. Over een prachtige, bochtige weg door het binnenland rijden we naar Port Renfrew aan de westkust van Vancouver Island.

Dag 18: Pacific Marine Route en Victoria

Aangezien het om 04.55 uur eb is, staan we vroeg op en wandelen in het donker naar Botanical Beach. Het staat bekend om de getijdepoeltjes die vol zitten met felgekleurde zeesterren, anemonen en andere zeedieren. Terwijl we het stijgende water in de gaten houden speuren we het zandstrand af maar vinden er geen. Toch was het een prachtige wandeling met schitterend zicht over de oceaan. Bij terugkomst op de parkeerplaats ontbijten we en wandelt er een zwarte beer langs. Een paar minuten daarvoor liepen wij nog buiten en het maakt ons extra bewust altijd alert te zijn op beren en de veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Over de West Coast Road rijden we in zuidoostelijke richting langs de kust. Bij Juan de Fuca Provincial Park, China Beach en French Beach Provincial Park maken we korte wandelingen naar het strand, maar we zijn niet erg onder de indruk. De gemakkelijke wandeling over de golfbreker bij Wiffin Spit is wel moeite waard en we genieten tussen de locals die hier graag hun honden uitlaten. Onze volgende stops zijn Sooke Potholes Provincial Park, waar in de Sooke River unieke rotsformaties zijn ontstaan, en Goldstream Provincial Park met zijn prachtige herfstkleuren. Vervolgens rijden we naar Victoria. Tijdens mijn eerdere bezoeken ademde de stad volop gezelligheid en levendigheid, maar vandaag is het vrijwel verlaten en doet het troosteloos aan. Wellicht komt het door het regenachtig weer of door het ontbreken van de zo typerende bloembakken aan lantaarnpalen. Terwijl we fish&chips eten bij Irish Times, kijken we online of de ferry naar Vancouver ‘s avonds nog beschikbaar is. Dit is het geval en dezelfde avond verlaten we Vancouver Island.

Dag 18: Herfstkleuren in Manning Provincial Park

Tijdens de rit landinwaarts wordt het landschap tot Chilliwack bepaald door bebouwing, maar ten oosten ervan is de natuur prachtig: bergachtig met volop kleine watervallen en ‘weeping walls’. De route tussen Hope en Manning Provincial Park is zonder twijfel de mooiste weg van onze reis wat betreft herfstkleuren. We zien de meest fascinerende rood-, oranje-, geel- en paarskleurige bossen. De bochtige weg naar Princeton voert langs de Similkameen River en we spotten er meerdere herten.

Dag 20: Okanagan Valley

De Crowsnest Highway voert verder naar Osoyoos en de Cascade Mountains maken plaats voor valleien en uitgestrekte wijngaarden. Langs de weg staan fruitkraampjes en door de bouwstijl van huizen doet het gebied mediterraans aan. Ten westen van Osoyoos ligt Spotted Lake: een meer waarin poeltjes met verschillende kleuren zijn ontstaan als gevolg van verdamping van het mineraalrijke water. Het Osoyoos Desert Centre is al gesloten maar door de hekken om de beschermde woestijn krijgen we toch een beeld van het ecosysteem. Tijdens de rit noordwaarts door de vruchtbare Okanagan Valley nemen we af en toe een zijweg om vanaf een hoger gelegen punt over de vallei uit te kijken. Ook in Summerland doen we hier een poging toe maar een omgevallen boom verspert de toegang tot uitzichtpunt Giant’s Head. Helaas komen we hier te laat achter en moeten onze 34ft motorhome achteruit over een smalle, steile kronkelige weg langs een afgrond manoeuvreren. Wat zijn we opgelucht als we weer op de highway terug zijn!

Dag 21: Shuswap Lake en Kamloops

Door de Okanagan Valley vol wijnbouw en fruitteelt rijden we noordwaarts naar Sicamous. De rit langs de oevers van Shuswap Lake is prachtig: het meer en de zandstranden zijn omgeven door bossen en besneeuwde bergen en de recreatiemogelijkheden en houseboats zien er uitnodigend uit. De Trans Canada Highway naar Kamloops biedt onderweg schitterende uitzichten op de South Thompson River en hoodoos. We zien tientallen bald eagles bij deze rivier; een schitterend gezicht om deze imposante dieren in zulke grote aantallen bij elkaar te zien. Het drukke Kamloops is even wennen aangezien we afgelopen weken voornamelijk kleine dorpjes bezochten en steden juist vermeden. Het geeft wel volop gelegenheid om inkopen te doen.

Dag 22: Cowboy Route

Morgenochtend moet de camper worden ingeleverd in Delta en met nog aardig wat kilometers te rijden gaan we vroeg op pad. De rit westwaarts voert door het droge en dorre binnenland is waanzinnig mooi. Het nagebouwde dorp Deadman Junction Ranch is gesloten maar de hoofdstraat is wel toegankelijk en we wanen ons er op een western filmset. We rijden een gedeelte van de Deadman-Vidette Road en genieten van de prachtige hoodoos en gekleurde bergen en zien meerdere bald eagles en dikhoornschapen. Vanaf Cache Creek voert de Trans Canada Highway #1 grotendeels langs de oevers en door de canyon van de Thompson River. Bij Lytton komt de Thompson samen met de Fraser en de rit zuidwaarts geeft doorkijkjes op de rivier en smalle kloof. Aan het einde van de dag bereiken we Harrison Hot Springs. We doen de laatste afwas, legen de watertanks van de camper en zoeken onze bagage bij elkaar.

Dag 23: Inleveren camper en terugvlucht

Vroeg in de ochtend pakken we onze koffers in en rijden naar het verhuurdepot in Delta. Het inleveren van de camper gaat heel vlot en al snel zitten we in de transferbus van Fraserway die ons naar de luchthaven brengt. Hiermee is een einde gekomen aan een geweldige reis vol prachtige natuur, herfstkleuren en wildlife.

Dit verslag is geschreven door Daphne Vermeulen-Lans.

Yukon Alaska 2018

Vrijblijvend kennismaken?

We kunnen ons voorstellen dat u uw reis naar Canada zo goed mogelijk voorbereid wilt hebben. Uiteraard kunnen wij u via telefoon en e-mail adviseren. Vindt u het prettiger om uw reiswensen op ons kantoor te bespreken, dan is dat ook mogelijk. Maak hiervoor een afspraak met een van onze specialisten. We helpen u graag verder.

Stuur een bericht of bel 024 2060024