30 september Amsterdam – Vancouver

Vandaag is het zover, ik vlieg naar Vancouver om van daaruit een treinreis te maken met de RockyMountaineer. Inmiddels heb ik al zoveel enthousiaste verhalen gehoord van alle klanten die deze treinreis bij ons geboekt hebben, dat ik nu toch ook wel heel nieuwsgierig ben geworden en deze trip zelf ook graag wil maken.

De vlucht van KLM vertrekt ongeveer een half uur te laat maar deze tijd wordt tijdens de vlucht weer grotendeels ingehaald. Dit is de eerste keer dat ik met een Boeing 777 vlieg en wat met helaas opvalt is dat de beenruimte in de economy class allerbelabberdst is, ik zit met mijn knieën tegen de stoel van degene die voor me zit. Dat wordt dus veel staan en lopen in het vliegtuig. De service aan boord is overigens uitstekend en de maaltijden zijn goed.

Aangekomen in Vancouver ga ik met mijn reisgenote Ilma met de Skytrain naar Waterfront in Vancouver, helaas is het weer slecht en na een korte wandeling door Gastown komen we al snel in een pub terecht. We kunnen hier maar even blijven want om 6 uur moeten we terug zijn in het hotel om de rest van onze groep te ontmoeten en het hotel te bezichtigen. Fairmont Airport hotel is een uitstekend hotel en leuk voor mensen die van vliegtuigen kijken houden, je hebt namelijk prachtig uitzicht op de luchthaven. Je hebt overigens geen last van het lawaai van de vliegtuigen omdat de ramen prima geïsoleerd zijn.

Na een heerlijk diner in het hotel wordt het nu toch wel tijd om het bed op te gaan zoeken na bijna 24 uur op te zijn geweest.

1 oktober Rocky Mountaineer van Vancouver naar Kamloops

De eerste dag van de trip met de Rocky Mountaineer, het is wel vroeg op maar dat is niet erg omdat je door het tijdverschil toch vroeger wakker bent. Aangekomen op het station van Rocky Mountaineer is het een drukte van jewelste, cameraploegen staan klaar en dat zal vast niet voor mijn komst zijn. Het blijkt dat de laatste treinrit van het jaar in het teken staat van ” The Heroes” oftewel oudgedienden in het leger die een bijdrage hebben geleverd hebben voor Canada en de rest van de wereld. De trein waar we in reizen wordt dan ook ” Train for Heroes” genoemd, toch een eer dat wij hier onderdeel van uit mogen maken.

Nadat de toespraken zijn afgelopen kunnen we instappen, helaas regent het weer en we worden buiten opgewacht door personeel van Rocky Mountaineer die met een paraplu voor ons klaar staan. De treinwagon in de Silverleaf class is mooi licht ingericht en doordat er boven ook licht binnenvalt is het ondanks het slechte weer toch licht genoeg in de trein. Het personeel in de trein is uiterst vriendelijk en behulpzaam, zij vertellen onderweg ook het nodige over de omgeving. Het eerste half uur van de reis is niet bijster interessant we rijden door Greater Vancouver waar we veel industrie zien, daarna wordt het als maar mooier. Wat wel leuk is dat er nota bene in Vancouver al direct langs de rails een coyote zien lopen. Daarna rijden we door de Fraser valley en langs de Fraser River en vervolgens de Thompson Valley en River, dit geeft onderweg echt fantastische uitzichten, we zien onderweg ook nog diverse Bald Eagles, is echt indrukwekkend deze roofvogels. Ook passeren we tijdens de reis “Hells Gate” de smalste doorgang van de Fraser River.

Tijdens de treinreis krijgen we een warm ontbijt geserveerd en ook de lunch is heerlijk, bij de Silverleaf is de wijn tijdens de lunch inbegrepen. Overigens zijn alle niet alcoholische dranken aan boord de hele dag inbegrepen.

Bij aankomst in Kamloops staat er een bus te wachten om ons naar het hotel te brengen, de sleutels van de kamers hebben we inmiddels in de trein ontvangen. De koffers staan al klaar op de kamer en de volgende dag kunnen we deze op de kamer laten staan en ze worden automatisch opgehaald en vervoerd naar Banff, de eindbestemming van de Rocky Mountaineer.

’s avonds gaan we naar The Noble Pig, een pub waar ook eten geserveerd wordt, de manager van de pub geeft enthousiast uitleg over de brouwerij die bij de pub hoort, je moet er wel je aandacht bijhouden, ze praat alsof ze de trein nog moet halen. De ” appetizers” die we krijgen zijn niet aan mij besteed, vreemde combinaties zoals augurk die krokant gebakken is in een laagje deeg, zoete popcorn met bacon en meer van dit soort hapjes.

Hotel Plaza waar we vandaag verblijven is een prima hotel met gratis wifi, die nog goed werkt ook.

2 oktober Rocky Mountaineer van Kamloops naar Banff

Het is vanmorgen weer ontzettend vroeg opstaan omdat we om kwart over 6 al weer opgehaald worden voor het volgende en laatste traject richting Banff. Vandaag maken we kennis met de Gold Leaf, wat direct opvalt als je naar boven loopt is de gigantisch panorama ramen, waardoor je alles perfect kunt zien. Het ontbijt is nu in het restaurant deel beneden in de trein, het ontbijt gisteren was al uitstekend, vandaag doen ze er nog een schepje bovenop. Waar in de Silverleaf gebruik wordt gemaakt van ovens, worden in de Goldleaf de maaltijden vers bereid. Verder eet je in de Goldleaf in een apart restaurant gedeelte i.p.v een tafeltje in de stoel voor je.

De tweede dag belooft nog mooier te worden dan de eerste, het landschap verandert dan ook voortdurend onderweg. We passeren onder andere Little Sushwap Lake en Chase, we komen ook langs Revelstoke waar ik 3 jaar geleden ook ben geweest. De omgeving is echt prachtig hier, het zicht is wel wat beperkt omdat er laaghangende bewolking tegen de bergen geplakt zit.

De lunch in de Goldleaf is heerlijk, met name de zalm die ik als hoofdgerecht genomen heb smaakt uitstekend. Knap hoe ze dit in een trein zo kunnen bereiden. De wijn die bij de lunch geschonken wordt is ook heerlijk, het is overigens geen Canadese maar een Californische Chardonnay .

Na de lunch weer naar boven om te genieten van het uitzicht, het weer wordt ook steeds beter waardoor het alleen maar mooier wordt. Doordat ook boven (bijna) alles van glas is kun je recht vooruit ook de Rockies zien opdoemen, dit echt indrukwekkend. Een hele aparte ervaring is het deel wat leidt door de “Spiral Tunnels” In 1907 is men begonnen met de aanleg van deze tunnels naar een Zwitsers model, 1000 man zijn er 20 maanden mee bezig geweest om deze tunnels klaar te krijgen.

Het is alleen jammer dat het laatste deel van Lake Louise naar Banff in het donker afgelegd wordt zodat we hier dus niets meer kunnen zien van het landschap. Dit is in de zomer anders omdat het dan langer licht is.

Na de fantastische twee dagen in de Rocky Mountaineer is ons hotel van vanavond de Caribou Lodge gelegen aan de Banff Avenue. Het is een prima hotel wat sfeervol is ingericht met veel hout. Het is wel ontzettend warm om de kamers. We eten vanavond met z’n drieën aan de bar van het hotel omdat we geen zin hebben om uitgebreid te gaan eten na twee dagen te zijn verwend in de trein. De rest van de groep gaat nog even het dorp in om daar wat te eten.

3 oktober Banff, Yoho Park en lake Louise

Na 2 dagen ontzettend vroeg opstaan mogen we vandaag wat langer blijven liggen en rustig ontbijten in het hotel. Er staat een uitgebreid ontbijtbuffet waar we dan ook graag gebruik van maken, je kunt overigens ook á la carte ontbijten als je daar zin in hebt.

Om 9 uur worden we opgehaald en we hebben geluk vandaag volgens onze chauffeur Colin dat we hem als chauffeur hebben. De man heeft volkomen gelijk, ik heb zelf nogal eens moeite om bij een verhaal te blijven als er veel verteld wordt maar Colin weet alles zo enthousiast te brengen en dat met de nodige dosis humor, waardoor je vanzelf bij het verhaal blijft.

Het weer is schitterend vandaag, zonnig en koud. Het is dan ook fantastisch om te zien hoe de eerste verse sneeuw al weer in de Rockies is gevallen, zelfs in Banff is een klein beetje gevallen. We rijden door Yoho ook een deel waar we gisteren met de trein in het donker langs gekomen zijn waardoor we toch nog kunnen genieten van het prachtige uitzicht, het is ook leuk om de “Spiral tunnels” nu van boven te kunnen zien. Het is jammer dat er niet toevallig een goederentrein rijdt, je kunt dan namelijk het eerste deel van de trein al weer uit de tunnel zien komen terwijl het achterste deel er nog in moet. Onderweg proberen we nog beren te spotten maar deze tijd van het jaar is helaas niet de meest geschikte periode om ze te zien, we zien dan ook geen beren, wel de nodige eekhoorns, zeearenden en een coyote onderweg. De tour van vandaag eindigt in Lake Louise bij het Fairmont Chateau Lake Louise waar we ook lunchen. De omgeving van het hotel nodigt echt uit tot het maken van wandelingen. Je moet er wel rekening mee houden dat er buiten het hotel geen winkels en bars in de omgeving zijn (er zijn overigens in het hotel meer dan voldoende winkels, restaurants en bars). Lake Louise als dorp stelt weinig voor, het bestaat uit een klein winkelcentrum en dat is het.

Vanavond dineren we in The Keg, dit is een keten van restaurants verspreid in Canada. Deze hoort bij Caribou Lodge. Ik verheug me echt op een heerlijke steak aangezien ik enkele weken daarvoor in Whistler de lekkerste steak ooit in Canada gegeten heb. Helaas valt het tegen, doordat we met een groep zijn kan de steak alleen maar medium gebakken worden, in dit geval dus bijna well done.

Na het eten nog even gezellig met een aantal mensen uit onze groep aan de bar gezeten, ik heb altijd gedacht dat mijn Engels goed was, maar als je een paar Schotten aan tafel hebt zitten wordt het toch wel heel lastig om het gesprek te volgen. Zeker als er ook nog bij gedronken wordt waardoor ze echt alleen nog maar dialect spreken. Maar ondanks dat was het toch gezellig.

4 oktober Banff – Calgary

Het moet niet gekker worden, we worden vandaag pas om kwart over 10 opgehaald. Het lijkt warempel wel een vakantie!

Als ik de gordijnen van de kamer openmaak zie ik iets wat ik zelf niet geloof, er loopt zowaar een wolf zo over de Banff Avenue, eerst denk ik nog dat het wellicht een hond is maar dan zie ik toch echt dat het een wolf is, Gelukkig blijkt later dat anderen hem ook gezien hebben anders had ik nog steeds m’n twijfels gehouden.

Colin heeft er weer zin in vandaag en begint direct weer enthousiast te vertellen. Onderweg maken we echt veel foto-stops, ook vandaag is het weer heerlijk zonnig en wat minder koud. We beginnen vandaag bij de Banff Gondola die naar Sulphur Mountain leidt. Ik moet eerlijk zeggen dat zo’n bakkie aan een draad niet mijn ideale vervoermiddel is maar ik ga wel mee naar boven. Ik ben ook blij dat ik het gedaan heb want het uitzicht boven is adembenemend mooi, het is wel ijskoud, je zit hier inmiddels op 2350 meter hoogte en ook in de sneeuw. Als we naar beneden gaan in de gondel, lijkt het even of we gelanceerd worden zo snel vertrekt de gondel vanuit het station. Daarna gaat hij gelukkig wat rustiger, ik ben maar met de rug naar het dal gaan zitten zodat ik niet direct in de diepte hoef te kijken.

Nadat we nog diverse mooie plaatjes hebben kunnen schieten gaan we op naar het hoogtepunt van vandaag, een helikoptervlucht boven de Rockies. Dit lijkt me echt schitterend, het vreemde is dat ik met de helikopter vlucht geen enkele moeite heb terwijl ik de rit met de gondel niet echt prettig vindt. Na een korte uitleg is het zover, we gaan met z’n zessen de helikopter in, nadat alles zorgvuldig gecontroleerd is kunnen we opstijgen, ik vindt het echt prachtig ondanks het feit dat je niet al te comfortabel zit en je de turbulentie aardig voelt. Het zicht op de Rocky Mountains maakt alles goed, de volgende keer wil ik zeker langer om meer te kunnen zien.

Na de fantastische ervaring met de helikoptervlucht rijden we naar Calgary waar we vanavond zullen overnachten in Delta Bow Valley, een mooi hotel lekker centraal gelegen in Calgary. Het diner vanavond is heerlijk, nu wel een heerlijk malse steak en ook de rest is uitstekend verzorgd.

Aangezien het vanavond de laatste avond is voordat Ilma en ik terugreizen naar Nederland (de rest blijft nog een dag langer in Calgary) blijven we met een grote groep lekker aan de bar zitten tot deze dicht gaat.

5 oktober Calgary – Amsterdam

Helaas, aan alles komt een eind, zo ook aan deze prachtige ervaring met de Rocky Mountaineer, de fantastische omgeving en niet te vergeten de helikoptervlucht. Ilma en ik nemen afscheid van de rest van de groep en vertrekken naar de luchthaven van Calgary voor onze terugvlucht met de KLM. Ik hoop dat we nu wat meer beenruimte hebben omdat het een ander toestel is maar helaas het is echt een ramp. Ik begrijp echt niet dat die stoelen niet wat verder uit elkaar kunnen. Dit kan echt niet. Je kunt overigens wel tegen een toeslag meer beenruimte boeken in de ecomomy comfort, ik zal dit de volgende keer ook zeker doen om te voorkomen dat je 9 uur opgevouwen in een stoel zit.

Na aankomst in Amsterdam hebben we snel onze koffers en neem ik ook afscheid van Ilma om vervolgens met de trein naar huis te reizen.

Het was een fantastische ervaring die ik niet had willen missen!

Verslag is gemaakt door Berry van Betuw

Meer informatie over de Rocky Mountaineer

Yukon Alaska 2018

Vrijblijvend kennismaken?

We kunnen ons voorstellen dat u uw reis naar Canada zo goed mogelijk voorbereid wilt hebben. Uiteraard kunnen wij u via telefoon en e-mail adviseren. Vindt u het prettiger om uw reiswensen op ons kantoor te bespreken, dan is dat ook mogelijk. Maak hiervoor een afspraak met een van onze specialisten. We helpen u graag verder.