Reisverslag Newfoundland juni 2023

Door Berry van Betuw

8 juni 2023 Amsterdam – Toronto – St John’s

Na een overnachting in het Steigenberger hotel Schiphol is het heerlijk relaxt naar de vetrekhal om in checken voor de vlucht AC 809 naar Toronto. Aangezien ik ook nog wil werken tijdens de vlucht heb ik mezelf maar getrakteerd op Business Class. Een van de bijkomende voordelen is de Priority bij de security, niet dat er nu wat aan heb want er staat ook bij de normale rij niemand te wachten. Lekker rustig dus. Het vliegtuig vertrekt keurig op tijd en nadat ik een tijdje heb zitten werken vindt de stewardess dat ik toch maar eens moet stoppen en komt met een glaasje Chardonnay uit Niagara aan, tja dan ben ik snel overtuigd.

Aangekomen op Toronto Airport verloopt het bij de douane ook lekker soepel zodat ik daarna naar de Maple Leaf lounge kan om daar nog wat te werken, eten en drinken. Ook de tweede vlucht is keurig op tijd en bij aankomst in St Johns komen de koffers ook direct van de band. Een taxi genomen naar het hotel, hiervoor wordt een vast bedrag van CAD 35,00 gerekend.

Ondanks het feit dat ik moe ben wil ik toch nog even een biertje drinken aan de bar, deze gaat helaas net sluiten. Ik mag nog wel een biertje bestellen maar moet het dan op de kamer opdrinken.

Het hotel waar ik verblijf is het Doubletree St John’s Harbourview, een prima hotel aan de haven gelegen. Parkeren is CAD 10,00 per dag, dat is heel wat voordeliger dan in de meeste grote steden in Canada.

St John’s

9 juni 2023 St John’s – Bay Bulls

Na een uitgebreid ontbijt terug naar het vliegveld om de auto op te halen. Het is niet te geloven maar deze keer krijg ik ook precies de auto die als voorbeeld aangegeven wordt op de voucher, een spiksplinternieuwe Ford Escape met net iets meer dan 2000 km op de teller. Er zit geen navigatie op maar geen probleem via Apple Car Play de TomTom ingeschakeld en rijden maar.

Na ongeveer een half uur rijden kom ik aan in Bay Bulls waarvandaan de boottocht naar Witless Bay Ecological Reserve vertrekt. De tour heeft als naam “Gatherall’s Puffin & Whale Watch”. Het is echter zo mistig dat je bijna niets ziet totdat we uiteindelijk aankomen bij Witless Bay Ecological Reserve, dit is werkelijk prachtig. Ik heb nog nooit zoveel zeevogels bij elkaar gezien en gehoord, hier is ook de grootste kolonie van papagaaiduikers (puffins) van Noord Amerika. Het was een redelijk onstuimige tocht maar dit maakt echt alles goed. Onderweg worden passagiers ingewijd tot Newfoundlanders door de zogenaamde Screech-In Ceremony, je kust eerst een kabeljauw en daarna drink je aan glaasje Screech rum.

Natuurlijk kun je bij terugkeer met de boot allerlei souvenirs kopen. Nadat ik heb rondgekeken en een kleinigheid heb gekocht ga ik weer terug naar mijn hotel in St John’s waar ik ’s avonds weer heerlijk gegeten heb.

Witless Bay Ecological Resort

Bay Bulls

10 juni 2023 St John’s – Trinity

Vandaag ga ik op weg naar Trinity, het is echt ongelooflijk mistig onderweg waardoor ik maar weinig van het landschap kan zien. Het eerste deel van de route gaat over de Trans Canada Highway 1 die hier begint en uiteindelijk eindigt in Vancouver. Het is dus rustiger rijden dan normaal, vervolgens kom ik uit op de highway 230, ik weet het niet maar een groot deel van de weg is bezaaid met potholes waardoor het echt manoeuvreren is om niet in een gat te belanden, Mijn huurauto, een Ford Escape, vindt dat ik onverantwoord rijd door alle slingers die ik moet maken en geeft dan ook aan dat ik direct moet stoppen met rijden en toch echt een pauze moet gaan nemen. Ondertussen blijft het ook nog eens gestaag regenen zodat de ruitenwissers overuren draaien.

Uiteindelijk kom ik aan in Trinity, echt een ontzettend leuk fotogeniek dorpje. De sleutel van mijn accommodatie moet ik halen op een ander adres dan hetgeen ik moet zijn. Zoals wel vaker heb ik maar half geluisterd naar de informatie die ik krijg, hoe ik bij mijn kamer naar binnen moet komen wat erin resulteert dat ik weer terug moet naar het sleuteladres. Wat blijkt, ik heb aan de verkeerde kant van het gebouw naar binnen proberen te komen. Ik heb nadat ik mijn bagage op de kamer heb gelegd een heerlijke wandeling in het dorpje gemaakt en gelijk even gekeken waar ik later kon gaan eten.  ’s Avonds heb ik heerlijk gegeten in Dock Marina, daarna gaan slapen in Kelly’s Landing.

St Pauls Anglican Church
Trinity
Kelly's Landing
Trinity – Kelly’s Landing

11 juni 2023 Trinity – Charlottetown (Terra Nova National Park)

Nadat ik de highway 230 heb terug gereden kom ik weet uit op de TC 1, heel af en toe wordt het wat minder mistig zodat ik delen van het mooie landschap kan zien. Aan het einde van de middag kom ik aan in Charlottetown wat net buiten Terra Nova National Park ligt, het is een prachtig natuurgebied maar helaas door het slechte weer krijg ik er niet veel van mee. Het motel waar ik verblijf is Clode Sound Motel & Restaurant, kleinschalig met prima kamers met een klein keukentje. Het eten is helaas niet geweldig, ik bestel kip in de veronderstelling dat ik een stukje gebraden kip krijg, wat ik op mijn bord krijg ziet er toch heel anders uit. Het is diepvrieskip, waarschijnlijk gebakken in frituurolie. Ik heb wat frietjes gegeten en de rest teruggegeven. Ik vond het wel heel vervelend omdat de mensen echt heel aardig zijn. Ook zij vinden het vervelend en de kip staat dan ook niet op de rekening.

12 juni 2023 Charlottetown – Twillingate

Vandaag hoop ik dan eindelijk ijsbergen te gaan zien in Twillingate, hiervoor rijd ik eerst weer een deel over de TC1 waarvan het eerste deel nog door Terra Nova gaat, het weer is inmiddels wat helderder geworden waardoor ik wat mooie fotostops kan maken onderweg. Nadat ik de TC1 heb verlaten kom ik op highway 340 uit, het is niet zo erg als de 240 maar ook hier is het toch regelmatig oppassen voor de potholes. De laatste kilometers voor Twillingate zie ik al wat ijs voorbijdrijven maar nog geen ijsbergen, vlak voor Twillingate zie ik de eerste bergen al in het water drijven, een prachtig gezicht vanaf land, laat staan dichterbij met een boot. Helaas gaat de boottocht niet door vanwege de harde wind. Ik ben omgeboekt naar de volgende ochtend, nog even geduld dus. Natuurlijk probeer ik vanaf land ook al wat mooie plaatjes te schieten en dat lukt ook best aardig.

In hotel Anchor Inn aangekomen ga ik eerst maar eens naar de pub om daar een lokale IPA te bestellen, deze smaakt heerlijk na een dagje rijden. Daarna heerlijk gegeten in het restaurant.

13 juni 2023 Twillingate – Rocky Harbour (Gros Morne National Park)

Het is zover, de boottocht naar de ijsbergen! De zee is nog redelijk wild waardoor je jezelf af en toe goed moet vasthouden maar we worden uiteindelijk wel beloond met een paar prachtige ijsbergen, wat een imposant gezicht is dat. De ijsbergen zijn soms meer dan 12.000 jaar oud en breken los vanaf Groenland om vervolgens naar Newfoundland te drijven, dit kan ook een paar jaar duren voordat ze hier aankomen. Ik blijf ook maar foto’s maken, het is echt prachtig om te zien. Iets verderop ligt een gigantische ijsberg maar helaas kunnen we daar niet komen omdat de zee daar te wild wordt. Om het nog mooier te maken breekt ook de zon door waardoor de ijsbergen nog mooier kleuren. Kortom deze tocht wil je niet missen als je in Newfoundland bent.

’s Middags rijd ik naar mijn volgende bestemming Rocky Harbour in Gros-Morne National park. Het weer is inmiddels helemaal opgeklaard en ik maak dan ook regelmatig een stop om te genieten van het uitzicht. Doordat ik zoveel gestopt ben onderweg ben ik te laat om bij de visitor centre een park pas te open, ze zijn al gesloten. Dan de volgende dag maar. Aangekomen in Rocky Harbour is het heerlijk weer en het nodigt dan ook uit om op een terras te gaan zitten. In de pub eet ik m’n eerste lobster roll, heerlijk! Op een bepaald moment komt er een dame die vraagt of ik ook blijf voor de Kitchen Party, aangezien ik geen idee heb wat dit is vraag ik het maar. Het blijkt dat er een zanger/cabaretier op komt treden en het de bedoeling is dat iedereen gaat meezingen. Ik blijf nog even zitten om mijn biertje op te drinken en houd het dan voor gezien. Hij kent toch geen liedjes van Andre Hazes die ik mee kan zingen. Overigens heeft iedereen het goed naar de zin in de pub. De kamer die ik heb is een kamer met garden view, dit houdt hier in ongeveer 3 meter garden voordat je uiteindelijk uitkijkt op de parkeerplaats van het Ocean View Hotel, eerlijk gezegd maakt me dat niet uit omdat ik er toch niet veel ben, belangrijk vind ik dat de kamer schoon is en netjes en dat is hij zeker.

14 juni 2023 Rocky Harbour (Gros Morne National Park)

Na het ontbijt ga ik eerst naar de visitor centre om een parkpas te kopen. Daarna een klein half uurtje rijden naar Western Brook Pond Trail waar ik een heerlijke wandeling in het zonnetje maak om uit te komen bij het punt waar de Western Brook Boat Tour begint. Als ik aankom staat er een gigantische rij mensen te wachten om te mogen boarden en het vertrek is pas over een half uur. Ik heb daar niet zo’n zin in en ga rustig aan een tafeltje zitten om wat te drinken. Om kwart over twaalf begint het boarden en als ik aankom bij de boot snap ik waarom de rij zo lang was, er is niet genoeg ruimte voor iedereen om buiten te zitten. Ik ga dus maar op de trap naar het tweede dek zitten maar helaas word ik daar al snel weggestuurd vanwege veiligheidsmaatregelen. Dat wordt dus gewoon 2 uur staan want ik heb geen zin om binnen te gaan zitten met het mooie weer. De tocht gaat door een prachtig fjordachtig gebied, ze mogen alleen geen fjorden genoemd worden om dat de verbinding met de zee er niet meer is. Ondanks het feit dat de boot wel heel erg vol is, geniet ik van de prachtige uitzichten en natuurlijk blijf ik weer foto’s maken. De tocht is dan ook zeker de moeite waard.

Gros Morne National park

Na terugkeer in het hotel eerst nog even lekker genieten van een biertje op het terras voordat ik vanavond het restaurant uit ga proberen. Ik kan de verleiding niet weerstaan en neem het lobster menu, het blijft altijd hard werken om al het vlees eruit te krijgen maar het is zo lekker.

15 juni 2023 Rocky Harbour – Main Brook

Tijd om naar de volgende bestemming te gaan, deze ligt een stuk noordelijker, het is een rit van ongeveer 3,5 uur en er zitten wederom behoorlijk wat stukken tussen waar het oppassen is met de gaten in de weg. Onderweg regent het inmiddels weer gestaag maar ik zit droog in de auto. Als ik aankom op mijn bestemming in Main Brook regent het nog een klein beetje maar dat is de moeite niet. Vandaag en morgen blijf ik in Tuckamore Lodge, deze ligt echt prachtig aan een meer en ga je een paar honderd meter naar de andere kant dan ligt daar de zee met daarin nog wat overblijfselen van ijsbergen. Kortom een prachtige omgeving. Terwijl ik mijn verslag aan het typen ben kom ik in gesprek met twee andere gasten die uit London Ontario komen. Hij is Canadees en zij Mexicaanse, het gesprek is zo gezellig dat het verslag maar even moet blijven liggen.

Bij het diner komt ook Cathleen ons vergezellen, zij houdt zich bezig met wildlife in Newfoundland, dit in de meest ruime zin van het woord. Het is echt heel interessant om naar te luisteren. Ze vertelt ook iets waar ik nogal verbaasd over was, in de winter als alles dichtgevroren is komen hier ook ijsberen. Ik was wel op de hoogte dat in de omgeving van Churchill ijsberen zaten maar hier had ik ze niet verwacht. Ze zijn er ook niet echt blij met de ijsberen omdat ze gewoon het dorp inlopen en dat is niet echt handig.

Tuckamore Lodge
Main Brook Tuckamore Lodge

16 juni 2023 Main Brook – L’Anse aux Meadows

Op naar de Vikingen, het is ongeveer een uur rijden naar L’Anse Aux Meadows. Inmiddels ben ik gewend aan de mist en de regen en sterker nog de mist geeft wel een bepaalde sfeer die ook wel bij Newfoundland hoort. Eerst rijd ik naar het visitor centre van L’Anse Aux Meadows, vanuit daar kun je prachtige wandelingen maken maar helaas heb ik daar geen tijd voor. Daarna ga ik naar Norstead Village, een prachtig gereconstrueerd Vikingdorp. Ik moet zeggen dat dit toch wel heel speciaal is als je bedenkt dat de Vikingen met open boten de oceaan overgestoken zijn om hier aan land te gaan. Ook hier geeft de mist toch iets mystieks aan het hele plaatje. Als je dan ook nog op zee kijkt met een paar ijsbergen die voorbij drijven is het helemaal compleet.

Norstead Village
L’Anse aux Meadows

St Anthony lighthouse

Op de weg terug naar Tuckamore Lodge moet ik, vlak voordat ik aankom, boven op de rem om te voorkomen dat ik 2 kariboes op de motorkap heb liggen. Hierdoor ligt ongeveer alles wat achter in de auto lag nu voor, maar gelukkig heb ik ze net niet geraakt.

’s Avonds bij het diner is het weer leuk om bij te praten wat iedereen die dag gedaan heeft.

17 juni 2023 Main Brook – Cow Head (Gros Morne National Park)

Vandaag weer een stukje zuidelijker terug naar het dorpje Cow Head. Ik heb besloten dit via een omweg te doen om niet weer over dezelfde weg te moeten die vol zit met potholes. Het kost iets meer tijd maar het is een mooie route dus geen probleem. Onderweg maak ik veel stops om te genieten van de uitzichten, ook hier aan de westkant van Newfoundland drijven nog steeds ijsbergen. Deze keer hoef ik gelukkig geen noodstop te maken maar langs de weg staan twee mooses. Ik wil mijn camera pakken om ze op de plaat te zetten maar helaas er komt van de andere kant een auto aan en dat vinden ze net iets te veel van  het goede en ze duiken het bos weer in. Ik maak ook nog een stop in Port Aux Choix een national historic site of Canada. Er zijn hier weer veel verschillende wandelroutes, ik beperk me tot een stop bij de vuurtoren, op de een of andere manier blijven deze vuurtorens me aantrekken.

ijsberg langs highway 430

Ik kom aan in Cow Head een klein dorpje aan de zee waar op zich niet veel te doen is. Het Shallow Bay Motel is prima en ik verblijf daar in een cabin aan de zee. Genieten dus van het uitzicht.  Het eten in het restaurant is ok, maar niet echt geweldig.

18 juni 2023 Cow Head – Gander

Het wordt aan lange rit vandaag naar Gander. Het eerste deel van de rit maak ik de ene stop naar de andere om te genieten van de uitzichten in Gros-Morne park, het is weliswaar niet echt zonnig maar wel helder weer waardoor het echt prachtig is. Ik bedenk me alleen dat ik nooit op tijd aan ga komen in Gander als ik zo doorga. In het tweede deel van de rit over de TC1 komt daar ook verandering in, het blijft mooi onderweg maar de highway 1 heeft maar weinig stopmogelijkheden tenzij je echt iedere keer een detour gaat maken maar daar heb ik helaas de tijd niet voor. Ik rijd echt constant door bossen en meren en dat gecombineerd met de hoogteverschillen maakt het een gevarieerde rit waardoor deze minder lang lijkt.

Ik had gepland om naar het Aviation museum te gaan maar ben daarvoor te laat aangekomen in Gander, morgen maar kijken of het gaat lukken.

Het Sindbad’s hotel ziet er aan de buitenkant sfeerloos uit, als je binnenkomt is het gelukkig anders. Het is wel overal erg donker, ook de kamer kan wel wat meer licht gebruiken. De kamer is overigens erg ruim, heeft een sofa en ziet er prima uit.

Er is een bar, waar ik nu dit verslag zit te typen onder het genot van een Dominion Ale, een lokaal biertje wat er goed ingaat na zo’n dagje rijden. Zo nog even een hapje eten in het restaurant.

19 juni 2023 Gander – St John’s

Vanochtend heb ik eerst een bezoek gebracht aan het Aviation Museum in Gander, het is een klein maar heel interessant museum. In de 2e wereldoorlog diende Gander als hub voor bommenwerpers naar Noord-Ierland om vanuit daar vervolgens doelen in Duitsland te bombarderen. Bij 9/11 diende Gander als uitwijkhaven voor alle vliegtuigen die plotsklaps aan de grond gezet moesten worden vanwege verdere terroristische dreiging die dag. Hierdoor kwamen er bijna 7000 passagiers vast te zitten in het kleine plaatsje Gander.

Gander

Na het bezoek rijd ik naar mijn laatste bestemming, dezelfde waar ik begonnen ben St. John’s. Onderweg heb ik afwisselend weer regen, mist en af en toe een beetje zon. Gelukkig is het grootste deel van de weg helder zodat ik ook kan genieten van het mooie landschap onderweg.

20 juni 2023 St John’s

Even een dagje niet rijden en St John’s te voet verkennen. Vooral de omgeving bij Waterstreet is erg leuk en ziet er gezellig uit. Natuurlijk ook even gezocht naar wat souvenirs, blijft altijd lastig maar het is gelukt. Natuurlijk moet er ook een fles Screech mee naar huis, het is een donkere Caribische rum die alleen bestemd is voor Newfoundland.

St John’s is een stad die echt opvalt door de gekleurde huisjes die er een leuke sfeer aan geeft.

21 juni 2023 St John’s – Toronto – Amsterdam

Koffers pakken en nog even langs Signal Hill om nog een paar mooie foto’s maken, althans dat is de planning. Helaas werkt mijn huurauto niet mee, hij heeft er geen zin meer in de laatste dag en wil niet starten. Ik zie nog iemand lopen die iets met techniek van doen heeft en vraag of hij wil kijken of ik misschien iets verkeerd doe maar helaas ook hij krijgt de auto niet aan de praat. Hij geeft allerlei foutmeldingen en zegt doe het zelf maar. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, de auto is nota bene nieuw. Na overleg met de servicedienst van Alamo besluit ik dan maar met een taxi naar het vliegveld te gaan en de auto bij het hotel te laten staan.

De vlucht van St John’s naar Toronto is keurig op tijd. Aangekomen in Toronto staat er iemand met een bordje met mijn naam erop, hij brengt me met een vette Porsche van de domestic terminal naar de international terminal en de Signature Lounge van Air Canada. Ik ben best wel wat gewend maar dit is toch wel heel lekker, zonder gedoe van nog een keer security dwars over het vliegveld naar de terminal gereden te worden. Ook nog eens lekker gegeten en een prima plek om rustig te kunnen werken.

Tijd om te gaan boarden, althans daar lijkt het op. Ik zie dat ouders met kinderen en rolstoelgebruikers al naar voren geroepen worden maar daarna blijft het een lange tijd angstvallig stil. Vervolgens zie ik de vertrektijd een half uur opschuiven, na dat half uur wordt duidelijk wat er aan de hand is, de airco in het vliegtuig werkt niet. Uiteindelijk mogen we toch instappen en het is inderdaad warm in het toestel maar dat wordt na een klein kwartier in de lucht weer normaal. Service aan boord is weer uitstekend en uiteindelijk landen we een uurtje te laat op Schiphol. Helaas zit de reis naar Newfoundland erop. Ondanks het feit dat het weer niet altijd meezat was het een fantastische ervaring en zeker voor herhaling vatbaar.

DoubleTree by Hilton St John's Saint Johns Surpreme Court

St John’s
Yukon Alaska 2018

Vrijblijvend kennismaken?

We kunnen ons voorstellen dat u uw reis naar Canada zo goed mogelijk voorbereid wilt hebben. Uiteraard kunnen wij u via telefoon en e-mail adviseren. Vindt u het prettiger om uw reiswensen op ons kantoor te bespreken, dan is dat ook mogelijk. Maak hiervoor een afspraak met een van onze specialisten. We helpen u graag verder.